proste sposoby na usprawnienie łańucha dostaw

Zamówienia, jako niezbędna składowa każdego przedsiębiorstwa w procesie produkcji. Zakup surowców, materiałów, półproduktów jest elementem wyjściowym w dalszych procesach produkcyjnych. Od tego czynniki zależy rentowność i rozwój przedsiębiorstwa.

Dobrze skonfigurowany i zaplanowany łańcuch dostaw przedsiębiorstwa jest wyznacznikiem jakości firmy. Gdy składowe potrzebne do realizacji zlecenia są pewnym czynnikiem firma wzrasta nie tylko w oczach klienta ale również na rynku. Zwieksza się konkurencyjność, daje większe możliwości przerobowe, wkracza na nowe rynki.

Centralizacja zamówień

Zamówienia dla jednej firmy (dużej, czy małej) są realizowane przez jeden dział. Koordynacja działań związanych z zamówieniami jest lepsze, gdy z góry wiadomo, kto za to odpowiada. Nie ma problemów z komunikacją, realizacja jest na czas, a liczba pośredników spada do minimum.

W przypadku dużego przedsiębiorstwa, gdy firma zamawia ogromne ilości surowców do wielu obszarów działalności przedsiębiorstwa, ważna jest wymiana informacji pomiędzy poszczególnymi działami. W takim przypadku wdrożenie systemu informatycznego typu ERP jest kluczowe w prawidłowym przepływie informacji.

Planowanie i analiza zamówień

Planowanie dostaw jest ważnym czynnikiem, na który wpływa analiza z historii dostarczanych zamówień. Firma będzie swoje zamówienia opierała o kilka kryteriów, takich jak: cena, jakość, czas realizacji dostaw. Mając taką analizę danych może sporządzić sobie listę zaufanych dostawców, na których zawsze można liczyć. Nie zawsze cena współgra z jakością i nawet jeśli zdecydujemy się na wybór dostawcy spoza listy to w razie jakiś kłopotów z dostawą zawsze mamy to koło ratunkowe, w postaci zaufanych dostawców, którzy dostarczą nam brakujące składowe.

Kupuj lokalnie

O ile to możliwe stara się zawsze wybierać dostawców, którzy są w niedalekiej odległości. Nie tylko obniżysz koszty zamówień, ale przede wszystkim możesz nawiązać bezpośrednie relacji z dostawcami. Łatwiej również o negocjacje cenowe, czy pomoc w razie nieprzewidzianych problemów.

Długoterminowe relacje z dostawcami

Nie tylko lokalni dostawcy mogą stać się naszymi dobrymi partnerami w biznesie. Budowanie długoterminowych relacji z dostawcami powinno odbywać się ciągle. Każda udana realizacja zamówienia jest kolejnym krokiem w budowanie dobrych relacji. Ma to pozytywny wpływ na relacje biznesowe, jakość produktów oraz niższą cenę. Z czasem może się również okazać, że długotrwałe partnerstwo spowoduje iż firmy może modyfikować swoje procesy pod nasze wymagania.

Stany magazynowe

Jest to jeden z ważniejszych i trudniejszych elementów w przedsiębiorstwach. Utrzymanie stanów magazynowych na właściwym poziomie nie jest prostą sprawą. Nie może być bowiem tak, iż zabraknie jakiegoś surowca do zakończenia zlecenia. Z drugiej strony nie może być tak, iż na magazynie zostanie nam go zbyt wiele, bo wtedy koszty rosną. Harmonogram pracy, planowanie procesów produkcji to elementy, które mają bezpośredni wpływ na nasz magazyn. Dodatkowo logistyka, która magazynuje surowce, są odpowiedzialne za składy magazynowe.